Plan: | Barnewinkel |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0200.bp1070-vas1 |
Op de kaart van 1846, toen Apeldoorn nog een dorp was waar vanuit alle richtingen wegen naar toe lopen, is rond de Zutphensestraat een gevarieerd maar vooral leeg landschap zichtbaar. Aan weerszijden van de kaarsrechte weg ligt het Apeldoornsche Bosch. Rondom liggen met houtwallen omgeven velden, bouwlanden en heides. Langs de zuidelijke bosrand bevindt zich een meertje in drassige gronden waarvandaan beekjes in oostelijke richting stromen. Oostelijker is een mozaïek te zien van lanen, bospercelen en velden, temidden waarvan enkele landhuizen liggen.
Aan het begin van de 20e eeuw is het merendeel van de gronden ten behoeve van de landbouw verkaveld. De spoorlijn richting Zutphen is aangelegd. Dwars op het spoor is De Barnewinkel, een verbindingsweg tussen de Zutphenseweg en de Traandijk, aangelegd. Her en der zijn boerenhoeves gebouwd. In het Apeldoornsche Bosch is een gesticht gevestigd. In de jaren 70 van de 20e eeuw is de A50 aangelegd. De snelweg heeft het dorp, dat stad is geworden, met de buitenwereld verbonden, via de Zutphensestraat takt Apeldoorn Oost op het snelverkeer aan. Tegelijk werpt de weg een barrière tussen de landgoederenstrook en Apeldoorn op. Het gesticht in het bos is vervangen door 's Heerenloo, een inrichting voor mensen met een verstandelijke beperking. Op het gebied langs De Voorwaarts en De Barnewinkel na is Apeldoorn tot aan de A50 volgebouwd.