direct naar inhoud van 2.6 De Groene Mal
Plan: Barnewinkel
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0200.bp1070-vas1

2.6 De Groene Mal

Het gemeentelijk groenbeleid is neergelegd in de Groene Mal (oktober 2002), dat het groene kader is waarbinnen andere ruimtelijke functies een plaats krijgen.

Door middel van de Groene Mal wil Apeldoorn zich profileren als groene stad waar het goed wonen en werken is: Meer vulling, differentiatie en contrast in de stad is best, maar dan wel met behoud van de groene identiteit die Apeldoorn tot een gewilde vestigingsstad maakt. Deze identiteit moet duurzaam worden gegarandeerd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0200.bp1070-vas1_0004.png"

Figuur 2.3: kaart Groene Mal

Behoud en versterking van het groen in Apeldoorn heeft dus een hoge prioriteit. Uit onderzoek is gebleken dat met name in verstedelijkte gebieden behoefte is aan meer groen en natuur in de directe woon- en leefomgeving. In de Groene Mal zijn doelstellingen geformuleerd die gericht zijn op drie niveaus.

Het eerste niveau is gericht op de verweving van de stad met het landschap. In de stad is wat betreft het groen de volgende duidelijke tweedeling aan te wijzen: de westkant gelegen in het Veluwebos en de oostkant gelegen in (voormalig) agrarisch gebied. In het westen verloopt de overgang van stad naar bos vrijwel zonder barrières. De oostkant daarentegen heeft de meeste versterking van het groen nodig, wat tot gevolg heeft dat de meeste projecten uit de Groene Mal op dit deel van de stad gericht zijn.

Het tweede niveau is de verbinding van de stad met het omringende landschap. Aan de oostzijde zijn het de groene wiggen, geconcentreerde groencomplexen die de stad vanuit het landelijke gebied binnenlopen.

Het derde niveau is de dooradering van de stad met blauwe en groene structuren, door middel van het sprengen- en bekensysteem alsmede het complex van bos- en bomenlanen met daaraan gelegen parken.

De Groene Mal richt zich bij de ontwikkeling van deze gebieden expliciet op zeven belangrijke groene structuren in de stad. Dit zijn de beken, de sprengen, de kanaalzone, de lanen, de parken, de grote groengebieden en de groene wiggen.

Het plangebied is onderdeel van de groene wig Zonnehoeve. Deze groene wig leidt van de westzijde van het spoor naar Deventer via Omnisport, de nog te bouwen woonwijk Groot Zonnehoeve en De Barnewinkel naar Het Woudhuis, het landgoed ten oosten van de A50.

Aan de westelijke zijde van de snelweg wordt het stadslandgoed Barnewinkel ontwikkeld. Aan de oostelijke zijde van de rijksweg A50 ligt het landgoed Het Woudhuis. Door aan beide zijden van de snelweg eenzelfde landschapstype te ontwikkelen, wordt de snelweg een minder harde begrenzing van de stad.

Het MFC is onderdeel van dit stadslandgoed. Door een stevig groen raamwerk te maken van lanen, boomgroepen en bosstroken wordt een kader gevormd waarbinnen verschillende gebouwde ontwikkelingen, waaronder het kantoor, een plaats vinden.